Crossen & Trailrunning

Crossen en trail-running, is dat wel goed voor je?

In de winter wordt er veel aan crossen gedaan, dit is goed voor de conditie, uithoudingsvermogen en kracht. Bij een cross ga je vaak wat dieper dan tijdens een intervaltraining, dit kan daarom ook een goede prikkel zijn om sterker, sneller en dus beter te worden. Crossen wordt vaak gedaan om de basis te leggen voor een later doel, je wordt van crossen gewoon sterk. Een cross is vaak een wedstrijd en hier vraag je dus meestal het uiterste van jezelf (dit kun je natuurlijk zelf bepalen).

trailrunningDaarnaast is trailrunning erg populair. Je loopt vaak in prachtige gebieden, dwars door de natuur heen. Er ligt hierbij wel een gevaar, je loopt op ongelijke ondergrond dus de kans op een blessure is aanwezig, soms groter dan op de weg (bijvoorbeeld door je enkel gaan). Al vraag je van je lichaam wel steeds iets anders. Hardlopen is over het algemeen vrij eenzijdig. Met een trailrun of cross loop je af en toe een heuvel op, of af, bochtjes, moet je ergens overheen etc. Je belast je lichaam even op een andere manier. Daarnaast moet je alle kleine spiertjes in je lichaam ook gebruiken. Terwijl wanneer je op de weg loopt, loop je vaak op de automatische piloot en zit er weinig afwisseling in, behalve het tempo dat je kunt variëren. Je bent dus constant je lichaam aan het “trainen”, wat je lichaam belastbaarder maakt en waardoor je juist minder snel door je enkel zou gaan of je minder snel een overbelastingsblessure krijgt. Zeker als je dit vaker doet, worden je kleine stabiliteit spiertjes sterker en kun je dus juist blessures gaan voorkomen. Vaak loop je ook op een zachte ondergrond, waardoor de schokbelasting gewoon minder is en je dus minder schokken en klappen krijgt op je gewrichten, pezen en spieren.

Trailrunning is eigenlijk een soort van vaartspel, waarbij je zelf bepaald waar je wat harder gaat, zachter gaat, of misschien zelfs een stukje gaat wandelen. Het is geen wedstrijd, dus de sfeer is vaak ook heel anders, het gaat niet zo om winnen, maar om genieten van de natuur en omgeving! Vaak loop je daarom ook in een lekker tempo waarbij je nog goed kunt praten. De sfeer is vaak ook erg gemoedelijk, daarom is trailrunning waarschijnlijk ook zo populair.

Voor obstakelruns geldt natuurlijk hetzelfde, je traint je lichaam op een andere manier, waarbij je vaak ook veel met je armen doet. Dit is als het ware een grote intervaltraining, waarbij je constant je lichaam op een andere manier belast en prikkelt.

Kortom, als je regelmatig op ongelijke ondergrond traint, train je alleen maar je lichaam en belast je je lichaam eens op een andere manier! Dus hoe meer variatie, hoe beter (je geeft je lichaam ook eens een andere prikkel). Wel moet je de eerste paar keer goed opletten waar je loopt, want als je in een kuiltje stapt kan het zo zijn dat je door je enkel gaat. Je moet dus wel alert blijven tijdens het lopen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je lichaam getraind is en hoe sneller je kunt anticiperen en je spieren kunnen aanspannen waardoor de kans minder groot is dat je door je enkel gaat.

Tips voor crossen en trailrunning

• Gebruik spikes of trailschoenen voor meer grip en comfort.
• Maak kleine pasjes.
• Train je core stability.
• Kijk niet te ver voor je uit.

  • Yoga & Pilates ReFit Delft fysiotherapie

Yoga & Pilates bij ReFit Delft

In november starten we met Yoga & Pilates. Er zal in kleine groepjes lesgegeven worden van 4 tot maximaal 8 personen. De eerste lessen zijn op woensdag 7 november van 19.00 [...]

  • ReFit Delft fysiotherapie dry needling

Beoordeling patiënt tevredenheidsonderzoek

Wij doen als praktijk mee met een patiëntervaringsonderzoek. De beoordeling hiervan delen wij graag met u. Na een behandeltraject kunt u een email ontvangen van Mediquest met het verzoek een enquête [...]

2018-11-02T14:22:29+00:00